آموزش کامپیوتر

آموزش کامپیوتر به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان

آموزش کامپیوتر

آموزش کامپیوتر به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان

تفاوت ویروس با کرم و تروجان در چیست؟

شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۸، ۰۴:۱۶ ب.ظ

 

 

 

 

 

تفاوت ویروس با کرم و تروجان در چیست؟

ویروس

 

بدافزار ها (Malware)

Malware یا بد افزار از دو واژه تشکیل شده

Mal مخفف Malicious  یعنی مخرب و Ware مخفف Software یعی نرم افزار

تمامی کد های مخربی که نوشته می شود زیر مجموعه Malware یا بد افزار قرار میگرد

برخی از انواع بد ازار ها عبارتند از :

ویروس ها ، کرم ها،تروجان ها، و جاسوس افزار ها  و…..  .


ویروس (Virus)

یک ویروس کامپیوتری نوعی بد افزار میباشد که با قراردادن یک کپی از خود و تبدیل شدن به بخشی از یک یرنامه  در کل سیستم انتشار پیدا میکند. بیشتر به شکل فایل اجرایی (exe.) میباشند .اکثر ویروس ها صرفا برای کم کردن سرعت سیستم هستند در حالیکه تنها پنج درصد ویروس ها شکل مخرب داشته و به فایلها آسیب می رساند  میتواند و در بعضی مواقع میتواند سیستم را ویران کند.ویروس ها هر چه درسیستم بماند فایلهای بیشتری آلوده می شود و ویروس ها به طور وابسته است و بطور کدهایی است که خود را به فایهای موجود اضافه می کند.


کرم (Worm)

کرم ها نیز زیر شاخه ای از ویروسها هستند با این تفاوت که یک کرم اینترنتی فایهای دیگر را آلوده نمی کند ، در عوض یکبار خود را در سیستم نصب کرده و به دیگر سیستم ها شیوع می یابد .تفاوت دیگر کرم  با ویروس این است که ویروس ها وابسته به فایل ها هستند در حالی که کرم ها مستقل اند و تفاوت دیگر این است  ویروس ها هرچه در سیستم بماند بیشتر منتشر میشود با این حال  کرم ها هرچه در سیستم بماند نمونه ی ساده ای از خود بصور کد ایجاد میکنند.

 

کرم چیست و چطور گسترش می یابد؟

کرم یک برنامه مستقل است و برای منتشر کردن خود نیازی به مداخله کاربر ندارد! کرم ها به جای آلوده کردن فایل های سیستم , چند نسخه کپی شده از خود را درون سیستم پخش می کنند. برای مثال کرم Mydoom نسخه هایی از خود را به تمام ایمیل های موجود در سیستم ارسال می کرد. چند کرم دیگر با نام های Blaster و Sasser , به جای ارسال خود از طریق ایمیل, از آسیب پذیری شبکه استفاده می کردند و خود را به سیستم های فاقد فایروال, می رساندند.


کرم ها می توانند از طریق ایمیل منتشر شوند

زمانی که کرم ها در شبکه منتشر شوند , بار ترافیکی خیلی سنگینی را درون شبکه ایجاد می کنند و باعث کاهش سرعت شبکه می شوند. در نظر داشته باشید کرمی که در سیستم شما وجود دارد می تواند به اندازه یک ویروس اعمال مخرب انجام دهد.

 

ویروس


تروجان (Trojan)

تروجان بد فزار یست که برعکس ویروس ها تکثیر نمی شوند ولی به اندازه ی ویروس ها مخربند.لغت تروجان برگرفته از افسانه ی یونانی جنگ تروجان است ، در این داستان یونانی از از طریق هدیه دادن اسب چوبی بزرگ به دشمنانشان تعدادی سرباز به قلعه آن ها فرستاده شد >این سرباز ها از داخل اسب بیرون آمده و درب قلعه را باز کردند تا سربازان اد قلعه شده و آن را فتح کردند،تروجان نیز دقیقا به همین گونه عمل میکند ابتدا وارد قسمت های مختلف شده و سپس راهی برای آسیب به آنها میابد.


تروجان چیست و چگونه فعالیت می کند؟

در زمان های قدیم یونانی ها برای تسخیر شهر تروی , یک اسب بزرگ چوبی ساختند و به عنوان هدیه برای تروجان ها ارسال کردن و تروجان ها نیز این هدیه را با کمال میل پذیرفتند. اما این اسب چوبی بزرگ که به ظاهر توخالی بود , پر از سربازان یونانی بود و در واقع سربازان یونانی از این اسب چوبی استفاده کردند تا به طور نامحسوس از دروازه شهر بگذرند. می توانید تصور کنید که ادامه داستان به چه شکلی تمام شد!!!

 

اسب تروجان چیست؟

تروجان ها در سیستم های نرم افزاری به همین شکل عمل می کنند. به عنوان یک دوست (یک نرم افزار قانونی و یا یک فایل Crack برای نرم افزار مورد نظر شما) وارد سیستم می شوند و دری مخفی (backdoor) برای سیستم شما ایجاد می کنند. حال نویسنده تروجان می تواند از این طریق برنامه های مخرب دیگری را برای سیستم شما دانلود کند و یا با استفاده از اینترنت شما , فعالیت های غیرقانونی انجام دهد. به نحوی که دنباله ی تمام این موارد غیر قانونی به شما ختم شود!

تروجان ها به شکل عادی منتشر نمی شوند و باید به صورت دستی توسط کاربر اجرا شوند.

 

ویروس

 

موارد ذکر شده در بالا , تنها بدافزارهای موجود نیستند, بلکه بد افزارها انواع دیگری نیز دارند. مانند نرم افزارهای جاسوسی و باج افزارها.

نرم افزارهای جاسوسی می توانند در حد یک Key logger باشد که تمام اطلاعات خصوصی شما (مانند اطلاعات کارت بانکی و یا رمز عبور حساب های کاربری) را از طریق فشردن دکمه های صفحه کلید بخوانند و برای نویسنده ی این نرم افزار ارسال کنند.

به همین علت توصیه می شود حتما از صفحه کلید مجازی در زمان پرداخت های اینترنتی خود استفاده کنید.

همچنین این نرم افزارها می توانند فعالیت های شما را در بستر وب زیر نظر داشته باشند و از طریق اینترنت برای شخص مورد نظر (جاسوس) ارسال کنند. متاسفانه بعضی از آنتی ویروس ها نمی توانند این گونه نرم افزارها را تشخیص دهند اما خوشبختانه با Windows Defender می توانید مقدار زیادی از نگرانی خود را در این باره کم کنید.

نوع دیگری از بدافزارها هستند که به صورت یک آنتی ویروس تقلبی به شما هشدار می دهد که در سیستم شما ویروس وجود دارد و برای پاک سازی سیستم باید مقدار مشخصی پول پرداخت کنید. به این گونه از بدافزارها , Scareware یا Crimeware می گویند.  این بدافزارها سیستم شما را  تا زمانی که پول پرداخت نکنید و یا این بدافزار را پاک نکنید , به صورت گروگان در اختیار خود قرار می دهند.

 
روت کیت (Rootkit)

بد افزاری بسیار خطرناک تر از ویروس و کرم هاست که کنترل سیستم عامل را در اختیار میگیرد به گونه ای که کاربر متوجه آن نمی شود .روت کیت ها با اعمال تغییراتی در سیستم عامل به مقاصد خود دست میابند

در واقع کلمه root از دنیای لینوکس وارد دنیای ویندوز شده است و در آن به معنای حساب مدیر سیستم را root مینامند. روت کیت ها از نظر ساختار کلی بسیار شبیه  Trojan ها هستند با این تفاوت شناسایی آنها بسیار مشکل است زیرا روت کیت ها خود را جایگزین فایل های اصلی و مهم سیستم عامل میکنند و به هکر ها اجازه میدهند تا از طریق پنهان شدن در سیستم  نفوذ کنند.


بَک دُر (Backdoor)

بک دُر یا همان درپشتی به هکر ها این اجازه می دهد تا مکانیزم امنیتی معمول را دور بزند و در سطح ادمین به رایانه دسترسی داشته باشد و به راحتی به سرقت اطلاعات  و فایل ها بپردازد. معمولا هکرها بعد از نفوذ نرم افزارهای برای مشاهده تمام عبارت های تایپ شده توسط کاربر  نصب میکنند و بوسیله آن به حساب های شخصی فرد دسترسی پیدا میکنند

 به هممین علت درگاه های پرداخت اینترنتی برای تایپ اطلاعات کارت  کیبورد مجازی تعبیه کرده اند و استفاه از آن را امن میشمارند

 

ویروس

 


جاسوس افزار ها (Spyware)

جاسوس افزارها بد افزار هایی هستند که بر روی رایانه کاربر نصب میشوند و شروع به جمع اوری اطلاعات میکنند. جاسوس افزار ها از دید کاربر به دو می مانند و تشخیص آنها مشکل و در برخی موارد غیر قابل تشخیص اند.

در برخی موارد حتی میتوانند کاربر را به بازدید از یک صفحه ی خاص اینترنتی محبور کرده و یا حتی باعث کاهش سرعت اینرنت نیز گردند

 

 

توصیه می شود برای جلوگیری از آلوده شدن سیستم خود به این بدافزارها , حتما از آنتی ویروس بروز استفاده کنید.

ویروس

 


راه های مقابله با کرم، ویروس و تروجان
اولین اقدام برای محافظت کامپیوتر این است که شما مطمئن باشید سیستم شما به روز است، یعنی باید به طور منظم آخرین وصله ها و تعمیراتی را که توسط توزیع کننده ی سیستم عامل پیشنهاد شده است را اعمال کنید که این راهکار بیشتر در ویندوزهای مایکروسافت مورد استفاده قرار میگیرد. دوماً شما حتماً باید نرم افزارهای ضدویروس بر روی سیستم خود نصب کنید و مطمئن شوید که این برنامه به روز و مناسب با انواع کرم ها، ویروس ها و ترواهای جدید است. البته این برنامه های باید فایل های گرفته شده از اینترنت را نیز اسکن کنند، این کار به جلوگیری از رسیدن برنامه های مخرب به سیستم کمک می کند و اگر کافی نبود برای محافظت بهتر دیوار آتش یا فایروال نرم افزاری و سخت افزاری میبایست فعال گردد.

 

فایروال یک سیستم حفاظتی است که اجازه نمی دهد دیگران از کامپیوتر شما استفاده کنند، فایروال می تواند سخت افزار یا نرم افزار باشد که فایروال سخت افزاری درجه قوی محافظتی در مقابل حملات وارده از خارج سیستم است. متاسفانه در مقابله با کرم ها، ویروس ها و ترواها فایروال سخت افزاری تاثیر کمتری نسبت به فایروال نرم افزاری دارد، ممکن است کرم های نامه های الکترونیکی را نادیده بگیرد و آن را به عنوان ترافیک شبکه به حساب آورد، یک فایروال خوب از سیستم شما در برابر تمام حملات محافظت می کند. تنها نکته منفی فایروال این است که تنها از سیستمی که بر روی آن نصب شده محافظت می کند، توجه داشته باشید که نصب یک فایروال به این معنا نیست که کامپیوتر شما از تمامی مشکلات فایل های مخرب در امان است و دیگر دراین زمینه مشکلی نخواهید داشت. اگر به همراه فایروال، یک آنتی ویروس مناسب جهت اسکن نرم افزارها در سیستم وجود داشته باشد شما می توانید امنیت سیستم و عملکرد بهتر آن را بهبود بخشید.

 

 

 

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر درج کنید

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۸/۱۰/۲۸
  • ۷۱۷ نمایش
  • آموزش کامپیوتر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی